STRESS NEDİR?

STRESS nedir?
Bireyin kendini huzursuz veya baskı altında hissettiğinde verdiği fiziksel, zihinsel, duygusal ve davranışsal tepkiler bütünüdür.

STRES

Bireyin kendini huzursuz veya baskı altında hissettiğinde verdiği fiziksel, zihinsel, duygusal ve davranışsal tepkiler bütünüdür.

Ev ve iş hayatındaki olumsuzluklar, baş edilmesi güç yaşam olayları, olumsuz yaşam koşullarına maruz kalma, ayrılık, işsizlik, hastalık, boşanma, ayrılık, gebelik, evlilik, taşınma, seyahat gibi olumsuz/olumlu yaşam olayları kişide strese neden olabilmektedir.

Belirli Stres Etmenleri

Kişinin haksızlığa uğradığını düşünmesi engellenmeler,savaş, huzursuz yaşam koşulları, taşınma, zorundalıkla yapılan şeyler, ırkçılığa maruz kalma, çeşitli kaygı ve korkular,ayrılık boşanma, iş yoğunluğu ve doyum sağlayamama, sakatlık, kazalar, çatışmalar ve kararsızlıklar, Bireyin birden fazla konu arasında seçim yapma durumunda yaşadığı kararsızlık ve belirsizlik durumları, rol çatışmaları yaşaması örneğin; mesleği ile anneliği arasında denge kurmaya çalışan bir anne baba olmak, çatışan fikirler içerisinde olmak, karar verme aşaması, belirsizlikler, Baskılar, beklentileri karşılama çabaları, kişinin kendini gerçekleştirme yaşamdan doyum sağlamaya yönelik çabaları.

Stres Belirtileri

Zihnimiz ve bedenimiz birbirinden ayrı çalışmayan iki sistemdir. Stres zihnimizde beliren psikolojik bir faktör olmasına rağmen bedenimizi çeşitli yollardan etkileyebilmektedir. Yapılan araştırmalar ve deney sonuçları stresin insan vücudunda ne denli hasarlara yol açabileceğini kanıtlar niteliktedir. Bu nedenler hem psikolojik hem fiziksel sağlığımızı korumak için stresten uzak kalmaya çalışmalıyız. Stresin yol açtığı veya tetiklediği psikolojik ve fizyolojik hastalıklardan bazıları şunlardır; depresyon, anksiyete, kalp krizi, yüksek tansiyon, kısmi/tam felç, kanser, diyabet, obezite, ülser, huzursuz bağırsak sendromu, hafıza kaybı, fibramiyalji, boyun ve sırt ağrıları, bağışıklık sistemi hastalıkları, uyku bozuklukları, tiroid hormonu bozuklukları,cinsel işlev bozuklukları vs. Stres alarmı veren psikolojik ve fizyolojik belirtiler ise şunlardır; baş ağrıları, kaslarda gerginlik, tutulmalar, nefes darlığı, kalp atışlarında düzensizlikler, sıcak basması, cinsel istek bozuklukları, kilo değişimleri, yorgunluk, uykuya dalmada güçlük, uyku kalitesinde bozulmalar, ruhsal gerginlik, dikkat dağınıklığı, dalgınlık, kaçış isteği, motivasyon güçlüğü, karamsarlık, öfke patlamaları,yerinde duramama, genel agresyon vs.

Stres ile Başa Çıkma

Acil çözümler:

  • Elinizdeki işi bırakın ve gerginliğinizin farkına varın
  • Yavaş ve ağır bir şekilde nefes alıp verin
  • Hareket edin! Esneme hareketleri, hafif egzersiz veya mümkünse kısa yürüyüş yapın
  • Mola verin! Gerginlik ortamından uzaklaşmaya çalışın
  • Gözlerinizi kapatın ve kendinizi güvende hissettiğiniz bir yeri hayal edin.

Uzun vadeli çözümler:

  • Öncelikle isteyin.
  • Sağlıklı beslenin
  • Zararlı madelerden uzak durun. (sigara alkol uyuşturucu madde). Bu maddelere o an stresi uzaklaştırdığı sanılarak başvurulur fakat ileride daha büyük stresli yaşam olaylarına yol açabilmektedir.
  • Uyku düzeninize dikkat edin.
  • Egzersiz yapın, yapamasanız bile hareketsizlikten uzak kalın
  • Beklentilerinizin gerçekçiliğini değerlendirin
  • Kararsızlık problemi yaşıyorsanız artı ve eksi hesabı yapın
  • İşlerinizi ertelemekten kaçının
  • Önce büyük ve önemli işlerinizi yapın ve halledin. Küçük işleri ondan sonra halledin
  • İşleri en son ana bırakmayın
  • Size yardım edebilecek birilerinden yardım isteyebilirsiniz
  • Zihninizi kontrol edemediğiniz zaman olaydan biraz uzaklaşın dinlenin ve sonra geri dönün. Zihniniz dolup taşarken üzerine daha da giderseniz motivasyonunuz çökebilir
  • “Hayır” demeyi öğrenin.
  • Değer verdiğiniz insanlara duygularınızı ve düşüncelerinizi anlatın. Sorunlarınızı paylaşın.
  • Az da olsa eğlenceli vakit geçirmeyi hayatınızdan ihmal etmeyin.
  • Bazen aşırı kontrol etmektense biraz daha akışına bırakmalı mıyım diye durumu değerlendirin.
  • Dinlendirici ve yorgunluğunuzu giderici bir duş alın.
  • Vücut masajı yaptırın
  • Yardım edin.
  • Duygularınızı ve olayları kaydedin. Günlük tutmak, yazıya dökmek, hikayeleştirmek vs.
  • Ortam değiştirin: iş, ev, tatil, yeni bir kurs, hobi gibi
  • Boş zamanlarınızı kaliteli geçirin.
  • Ruhunuzu dinlendirin. Sizi rahatlatacak tarzda müzikleri dinlemeyi ihmal etmeyin.
  • İnsanların da size yardım etmesine izin verin. Onlara bu keyfi ve önceliği yaşatın.

Kısa gevşeme egzersizi (4dk.):

  • Sandalyenize sırtınız dik bir şekilde oturun.
  • Ayaklarınızı -tabanlarınız yere basmış şekilde- birbirinden  3cm kadar ayrı tutun.
  • Kollarınızı yanlardan aşağı doğru serbest bırakın.
  • Gözlerinizi kapatın.
  • Nefes verirken çenenizi göğsünüze doğru düşürün.
  • Nefes alırken çenenizi başınıza doğru kaldırın.
  • Bunu 3 kere tekrarlayın.

1 DAKİKA BOYUNCA OTURMAYA DEVAM EDİN VE NORMAL NEFES ALIP VERİN.

  • Nefes alırken omuzlarınızı kulaklarınıza doğru kaldırın.
  • Nefes verirken omuzlarınızı aşağı doğru düşürün.
  • Bunu 3 kere tekrar edin.

1 DAKİKA BOYUNCA OTURMAYA DEVAM EDİN VE NORMAL NEFES ALIP VERİN.

  • Nefes verirken alnınızı sol dizine doğru yaslayın.
  • Nefes alırken sırtınızı sandalyeye yaslayacak şekilde başınız dik doğrulun.
  • Nefes verirken alnınızı sağ dizinize doğru yaslayın.

Nefes alırken sırtınızı sandalyeye yaslayacak şekilde başınız dik doğrulun.

Bunu 3 kere tekrar edin.

1 DAKİKA BOYUNCA OTURMAYA DEVAM EDİN VE NORMAL NEFES ALIP VERİN.

Gözlerinizi yavaşça açın ve rahatlamış olduğunuzu hissedin.
Bunlarla daha kaliteli ve sağlıklı baş edebilmek için ise profesyonel bir yardım almayı ihmal etmeyin.