RAMAZANDA BESLENME

RAMAZANDA BESLENME


Oruçta belirli saatler arasında yeme ve içme eylemlerini tamamen kestiğimizden bu ibadeti gerçekleştirecek kişilerin bedenen ve ruhen sağlıklı olma koşulları vardır.

Çünkü açlık dolayısıyla oluşabilecek çeşitli metabolik  komplikasyonlardan korunmak için sağlık problemi olanlar doktor izniyle sağlıklı insanlarda metabolizmalarını bozmamaları için belirli kurallar içerisinde beslenmeleri gerekmektedir.

Fakat oruç tutmayı belirli saatlerde aç kaldıktan sonra kıtlıktan çıkmışçasına yemeye çalıştığımız bir eylem haline getiren kişiler bu aydan sağlıklı bir şekilde çıkamamaktadırlar. Her yıl olduğu gibi kendi kendine  az yiyeceğim ve dikkat edeceğim gibi sözler veren kişiler iftar saatine geldiği zaman açlıktan dolayı bu sözlerini ve beslenme kurallarını unutup sağlıklarını hiçe sayarak ne var ne yoksa yeme eğilimine girmekte sonra çeşitli beden rahatsızlıklarından şikayet etmekte ama ertesi gün aynı şeyi bir kısır döngü gibi 30 gün boyunca tekrar etmektedirler.

Sağlığımızı bozmadan oruç tutmak istiyorsak, eski beslenme alışkanlıklarımız yerine sosyal yaşantı koşullarımıza uygun olan beslenme şeklini kullanarak oruç tutmak zorundayız.

Oruçta vücudun çalışma durumu

Gün içerisinde yaklaşık 10-12 saat aç kaldığımız için vücudumuzda birtakım değişiklikler meydana gelmektedir. (Halsizlik, yorgunluk, mide asit salgısının azalması veya artması, tansiyon düşüklüğü, kan şekeri düşüklüğü vb.)
Çeşitli nedenlerle meydana gelebilen açlık insan vücudunda yıkım olaylarının başlamasıyla devam eder.
Oruç tutanlarda metabolizma kendisini korumak için  bazal metabolizma hızını düşürmekte, buda kişinin daha az enerjiye ve besine ihtiyaç duyduğunu göstermektedir.

Açlıkta meydana gelen enzimatik reaksiyon değişiklikleri sonucunda vücudun  enerji elde etmek için tercih edeceği yakıtı belirlemesi sağlanır. Karaciğer  açlık durumunda beyin ve diğer glikoza bağımlı dokuların enerji ihtiyaçlarını karşılamak için her zaman depo şeker (glikojen) bulundurur.
Vücut şeker ihtiyacını karşılamak için ilk önce beslenme ile alınan ve kana verilen (şekerler, sebzeler, tahıllar ve meyvelerin sindirimi sonucu  elde edilen) kan şekerini kullanır, bundan sonraki ihtiyaçlarını karşılayabilmek için karaciğerdeki şeker deposu kullanılır. Bu yüzden oruç tutan kişilerin proteinli gıdalardan  çok karbonhidratlı  gıdaları tüketmeleri vücut dayanıklılığı ve direnci için daha yararlı olacaktır.

Oruçta nasıl beslenmeli nelere dikkat edilmeli

  • İnsanların dini inançlarını yerine getirirken uymaları gereken kurallar arasında en önemlisi sağlıklarını bozmamaları gerektiğidir.
  • Oruç tutacak kişinin bedenen ve ruhen sağlıklı olması gerekmektedir
  • Çeşitli rahatsızlıkları ve hastalıkları olan kişiler oruç tutarken mutlaka doktorlarına ve diyetisyene danışmak zorundadırlar.
  • Şeker hastaları, ,kalp ve tansiyon hastaları, mide ve bağırsak problemleri yaşayan kişiler, gebe ve emzikli kadınlar,aşırı şişman kişiler ve sürekli ilaç kullananların oruç tutmamaları sağlıkları açısından daha yararlıdır
  • Çünkü yukarıdaki hastalıklardan herhangi biri mevcut olan kişilerin çoğunluğu sürekli ilaç kullanan ve az az sık sık beslenmek zorunda olan kişilerdir.


Bütün gün oruç tutmuş, bedenin ihtiyacı olan sıvı ve katı  besinleri almamış bir vücuda bir anda bütün gıdaları ardı ardına vermek hem sindirim hem de endokrin sistemine zarar verebileceğinden, oruç tutan kişilerin aşağıdaki beslenme kurallarına uyması sağlıkları açısından faydalı olacaktır.

  • İftar saatinde orucunuzu mutlaka su ile açmaya özen gösteriniz.( zeytin,hurma  vb.. gıdalarla açsanız bile suyunuzu içiniz)
  • Ana yemeğe başlamadan önce mutlaka bir kase çorba içmeye özen gösteriniz.
  • Ana yemeğinizin az yağlı gıdalardan oluşmasına dikkat ediniz. Daha çok etli sebze yemekleri tercih ediniz.
  • Yemeklerle birlikte mutlaka bol sıvı gıda ve içecekler alınız( ayran,meyve suyu,komposto ..vs)
  • Mümkün mertebe iradenize hakim olunuz ve 1 porsiyondan fazla yemek tüketmeyiniz aksi halde mide rahatsızlıklarına yakalanabilirsiniz.
  • Yemekte mutlaka az yağlı karışık bol salata tüketiniz.( kabızlık yaşamamak için)
  • Pilav,makarna,bulgur,kurubaklagil gibi gıdalardan sadece birini 2-3 kaşık olarak tercih ediniz.
  • Bağırsaklarınızın çalışmasını kolaylaştırmak ve kabızlık problemine yakalanmamak için mutlaka kepekli ekmek tercih ediniz .
  • Ramazanda daha çok az yağılı, kızarmamış, aşırı baharat ve tuz içermeyen sebze ağırlıklı gıdaları tüketmeye çalışınız.
  • Et yemeklerinizi ya ızgara yada fırınlama yöntemiyle pişiriniz.
  • Yemekten en az 2-3 saat sonra vitamin ve posa ihtiyacınız için meyve tüketiniz.
  • Aşırı kilolar alarak ramazanı tamamlamak istemiyorsanız tatlı tüketiminizi minimuma indiriniz ve az şekerli sütlü tatlılar  tercih ediniz.


Oruçta oluşabilecek çeşitli rahatsızlıklar

  • Aşırı ve kötü beslenme sonucunda özellikle mide ve sindirim sistemi rahatsızlıkları görülmektedir (gastrit, reflü, midede aşırı gaz ve asit birikimi, kabızlık vb)
  • Aşırı yeme sonucunda midede hazımsızlık,şişlik,reflü ve gaz şikayetleri
  • Gün içerisinde halsizlik,tansiyon düşüklükleri,kan şekeri dengesizlikleri
  • Yemek sonrası midenin gerilmesine bağlı olarak gelişen kas spazmları (genelde kişi kalp krizi geçirdiğini sanabilir)