DİYET VE ŞİŞMANLIK

DİYET VE ŞİŞMANLIK

Yeterli ve Dengeli Beslenme Günlük ihtiyaçlarımıza göre karbonhidrat, yağ, protein, vitamin ve mineral içeriği yeterli ve doğru biçimde hazırlanmış beslenmedir.

Bunu da sağlayabilmek için günlük diyetimizin ;  %55 karbonhidratlardan, %15 proteinlerden, %30 yağlardan gelecek şekilde hazırlanmalıdır.

Diyet

İnsan vücudunun çalışması ve işlevlerini yerine getirebilmesi için alması gereken enerjiyi sağladığı besinlere ve gün içerisinde yediği içtiği her şeye  diyet diyebiliriz.

Şişmanlık

Şişmanlık; kişinin yiyecek ve içeceklerle ihtiyacından fazla aldığı  enerjiyi (karbonhidrat, yağ, protein, alkollerden gelen) yağ olarak depoladığı kronik bir hastalıktır. Yapılan çeşitli araştırmalar sonucunda şişmanlığın genetik etkisi olabileceği ve nesilden nesile aktarılabileceği görüşü hakim olmakla beraber her şişman ebeveyninin çocuklarının da şişman olacağı diye bir şey yoktur.

Kalıtımın etkisinin %5-25
Kültürün %30-35

Çevrenin ve yaşama tarzının %45-65 arasında olduğu tespit edilmiştir.

Yetişkinlerin vücut ağırlığındaki değişmeler genellikle vücut yağ oranındaki değişmelerden meydana gelir. Vücut yağ oranı da vücuda giren enerji ile sarf edilen enerji arasındaki denge durumuna bağlıdır.

Vücuda harcanılandan daha fazla enerji giriyorsa  fazla enerji zamanla yağa dönüşecek ve şişmanlık olacaktır.
Çocukluk ve gelişme dönemde kilo almamak ve ideal kilolarda olmak gelecekte şişmanlığın önlenmesinde önemli bir faktör olmaktadır.

Şişmanlığın nedenleri

  • Fiziksel aktivite eksikliği
  • Aile ve kültürel yiyecek tüketme alışkanlıkları
  • Genetik eğilimler
  • Kişisel özellikler ve davranışlar
  • Düzensiz ve kötü beslenme alışkanlıkları
  • Vücutta yağın biriktiği yer önemlidir


Kilo alırken hepimizin ortak şikayetleri yağlarımızın vücutta belirli bölgelerde birikmesidir. Eğer yağ karın bölgesinde birikiyorsa  elma tipi şişmanlama (erkek tipi) = kalp ve damar hastalıklarının artışı, karaciğer yağlanması.

Eğer yağ basen ve bacaklarda birikiyorsaarmut tipi şişmanlama (kadın tipi) = üreme sistemi hastalıklarının       artması (over kistler, yumurtalıkların yağlanması, kadın hastalıkları vb). Karın ve basende biriken yağların           çeşitli hastalıklara  ve özellikle kalp hastalıklarına yatkınlığını değerlendirmek için bel ölçümüzü, kalça       ölçümüze bölümüyle elde ettiğimiz oranımıza bakmamız gerekmektedir. Erkeklerde = bel bölgesi cm /       kalça çevresi cm = 0.95 ten büyükse Kadınlarda = bel bölgesi cm / kalça çevresi cm = 0.80 den büyükse           riskli bir şişmanlığa ve hastalığa daha yatkın bir vücuda sahip  olduğunuzun işaretidir.